Thursday, November 12, 2009

az evolúció csúcsa

a science úgy tudja, hogy...

Az embernek 46 kromoszómája van alapvetően (hiába 42 a magic number :) A macskáknak 38, a kutyáknak 78. A madaraknak is van 69.
Korábban nem értettem, hogy ha az ember az evolúció csúcsa, és a kormoszómák írják le, hogy milyen enzimeket mikor kell gyártani hogy ember legyen a végén belőle, akkor miért nem nekünk van a legtöbb kromoszómánk a világon. A filmekben is ezt sugalmazzák, mert a szuperélieneknek is tök sooook kromoszómapárja van. Lufaszt.
Bizonyos kromoszómák szarul duplikálódnak, és bár a dupla cucc felesleges, idővel esély van rá, hogy nem csak megmarad, hanem a két másolat specializálódik, és egy idő után kölünbözőnek kell tekintenünk őket.
(már ugye ez az én olvasatomban). Minél több generáció van, annál nagyobb az esély rá, hogy az instabilabb kromoszómák így kettéválnak. Ez persze nem általános szabály :)
Mondjuk ez legalább rávilágít arra, hogy miért van olyan sok fajta kutya, és miért van olyan kevés fajta ember.

Nyilván az, amit én írok csak konyhatudomány, de valahol el kell kezdeni ^_^

A suliban elfelejtették elmondani, hogy a kromoszómák nem csak X és Y lehetnek. ZW0...
(egy kis magyarázat bizonyos szavakhoz meg itt.)


A színes képek meg itt.a fenti kép is onnan van, bár láttam már pár helyen. Nafene, találtam még cuccost:
ATCG, animált, és szerkeszthető, isteni dolog tanításhoz :)
Ha meg editálni is akarsz, akkor itt van egy, de sajna nem találtam online verziót :( 1nlőre
Ha meg kell a modellezéshez adat, akkor itt talán van elég.
A picsába, a build lement, mennem kell, de itt van egy nagyon jó cucc

http://jmol.sourceforge.net/

No comments:

Post a Comment