Tuesday, October 9, 2007

Na akkor most mi a helyzet a gaming industryval?

Népszerűség: hányan játszanak vele egy adott pillanatban illetve hányan akarják megszerezni.
Nyereség: az eladott darabszám, az ár, az eladás elhúzódása, a fejlesztés ideje és költsége.
Játékos elégedettség: mennyire elégedett a játékos a döntésével, hogy ő ezt akarta/megvette/birtokolja.

Az elsőt csak azért veszem figyelembe, mert erős kihatása van a másodikra J a harmadik pedig az, amit csak akkor kell figyelembe venni, ha a kiadónál general újabb bevételt, pl ha kiadnak azonos címen egy inkrementált verziószámmal egy új játékot, amit az előző verzió visz el a hátán. Pl Duke Nukem 4ever J))

Szeretném hangsúlyozni, hogy most ne az egész iparágról beszéljünk (mivel én nem arról beszéltem), hiszen az a mondatom, amiből a vita kerekedett a Fury cimű játékkal volt kapcsolatos, mivel szerintem az elbaszott konzolos grafikája miatt szar a játék, és amit én várok/akarok abban a grafika (és a mozgások) meg sem közelítik a HL2 illetve a cryengine színvonalát. Itt PC-kről volt szó, és arról, hogy az engine hibája miatt bukik a játék (legalábbis nálam), és nem arról, hogy az engine az egyetlen meghatárózó eleme a videojáték businessnek. Hozzátenném, hogyha a valósághűség nem lenne fontos eleme a játékoknak, akkor a havoc engine nem futna be ennyire látványos karriert éppen az orrunk előtt.

Ha már itt tartunk, járjuk kicsit körbe a másodikat, mivel arról, hogy mi az én véleményem, felesleges vitázni, max arról, hogy igazam van-e vagy nincs :)


Sajnos a távolkeleti piacokról nem pontosak az ismereteim, de az amerikaihoz elég pontosak a statisztikák. Nyilván minden itt leírt vélemény annyira megalapozott, mint azok a statisztikák, amiken alapulnak.

Kik a vevők?

Vagabond szerint a casual (eseti) játékosok száma jelentős, amivel mondjuk egyet is tudok talán érteni, ha pl az online játékokban a jelenlétüket tekintem. Azonban nyilvánvalóan a játékok megvásárlását tekintve a casual játékosok szerepe egyre kisebb (kevés casual veszi meg az összes konzolt és pc-t is és plusz vesz mellé havi 3+ játékot, szerintem)

A hc gamerek az eladások 30%-át generálják + áttételesen szerintem többet, mivel a review-k főleg őket célozzák meg, és ők a leghangosabbak is, valamint a fejlesztők által a legjobban elérhetőek (beta tesztek). A fejlesztők nem tudom mennyire hc játékosok, de a munkaajánlatoknál általában szerepel ez a kitétel.

A konzol játék eladások 5.2 milliárd dollárt tesznek ki,
a pc játékeladásnak (1.1)
vagy a portable gameknak (1.0).

A konzolos játékosok 45%-a 18 év alatti. Feltételezem, nagy részük nem rendelkezik önálló jövedelemmel, de erős ráhatása van a beszerzésekre.

A casual játékosok kb 1 milliárd dolláros bevételt generálnak, de ebből is csak 250 millio $ ami az egyszerű kis rövid játékokhoz köthető.

(forrás: http://www.itfacts.biz/index.php?id=P8953)

Hadrware:

Kapásból pár stat, hogy pontosan milyne hardware van most a piacon. Nyilván a régebbi gépekre is fejlesztenek, de a fizetőképes vásárlóknak az új konzolra (is!!) kell fejleszteni. Ha valaki elismeri, hogy a CS 1.6 még most is népszerű, kénytelen belátni, hogy a ps2 játékokat még mindíg érdemes eladni és fejleszteni :DD

Sony PS2 - 101 mln units,
Microsoft XBox - 24 mln,
Nintendo GameCube - 21 mln
Nintendo DS: 19,423,210
Sony PSP: 6,393,449
Nintendo Wii: 3,590,054
Sony ps3: 1,197,666
Xbox360: 449,560
Játékra használt PC: ??

Gondolom mindenki oda tudja írni a sor mellé, hogy szerinte a userek miért is vették meg az adott hardware-t.

(forrás: http://www.itfacts.biz/index.php?id=P8953
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=128989

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=177723

http://kotaku.com/gaming/ps2/ps2-will-beat-ps3-in-2007-says-business-week-224978.php )


Az eladott játékok jellege:

Itt most kénytelen vagyok arra rámenni, hogy az adott hw-re melyikek a best-selling játékok. Nagyjából azt tudom mondani, hogy a ’title’ adja el a játékot. Visszakanyarodva az eredeti témához, talán akkor úgy kéne a kérdést feltenni, hogy mivel lehet egy új játék esetén megszerezni a lehetőséget ahhoz, hogy később még több eladást generáljunk. Avagy: miből lesz a title?

Ps2: GTA, metal gear, final fantasy, dragon quest
Xbox: halo 1-2, fable, splinter cell, star wars, project gotham racing -
Gamecube: mario, zelda...
Nintendo ds: nintendogs, mario, pokemon.
Psp: monster hunter, wipeout, tekken
Wii: wii sports (japán kivételével a hw-hez adják!), wii play, mario, rayman
Ps3: resistance fall of man, motorstorm
Xbox 360: halo3, gears of war, cod2,
Ps1: gran turismo, final fantasy, tomb raider, resident evil, metal gear.
NES: Super mario, zelda, és sok más.
SNES: super mario, street fighter, donkey kong.
N64: super mario, golden eye, zelda, donkey kong.
PC: sims, starcraft, wow, half life, myst, diablo2,

(forrás: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_video_games#Xbox )


Had csámcsogjak kicsit az adatokon. A ps2 a legtöbb eladott hw-el büszkélkedhet. A GTA sorozatot (ugyanaz az engine, fejlesztve folyamatosan) generált kb 36 millio eladott példányt. Ps2-re. És akkor még az xbox és pc verzióról nem beszéltünk.

A GTA egyik nagy ujdonsága az volt, hogy az engine lehetővé tette egy igen nagy és részletes térkép bejárását.

A metal gear, halo igazából nem hozott semmi újat, bár eltalált egyedi játékmenetük erősen alátámasztotta a kampányt. Minden konzolra kell egy húzó title. A fable a szivem csücske, a portolás (konzolról pc-re) mintapéldája, mikor valamit úgy portolnak, hogy ideális lesz. Minden a helyén van, csak rövid J. A játék engine-je olyan feature-okkal volt megáldva, amivel nem sok engine mind a mai napig.

Mario: a paralax scrolling nem volt ismeretlen már egy ideje. A mario sikere a viszonylag egyszerű irányíthatóságban van, és abban, hogy a nagyon hosszú játékidőt biztosít, valamint jól eltalált a grafikája. Talán még az is, hogy minden polcon ott volt, amikor valaki játékot akart venni. Azt se felejtsük, hogy ha valami reklámozva volt, akkor a mario...

Ahogy a portable konzolok előnye a mozgathatóság, úgy a wii-nek az új irányítás. Az eladásoknál egyértelmű, hogy a hozzáadott játék mindenkinek megvan. Örülünk. Mivel nem fejlesztek wii-re, ezért igazából nem érdekel a téma.

Mi van még a tarsolyban? Ja, csak a téma, amiből kiindultunk. PC, és hogy a szimuláció életszerűsége és minősége mennyire fontos egy verekedős pvp játéknál. Nézzük az eladásokat:
  • sims 1-2. Gyermekbarát, és én ezt érzem az erejének. Mindenkinek aki játszik meg lehet venni ajándékba, plusz a lányok ímádnak babázni, és egy sims nem kerül annyiba, mint egy Barbie Kennel és kocsival :)
  • starcraft. Hm. Honnan is ismerős? Ja, a commander and conquer játék egyik továbbirata. Nem értem, mit mondasz? Hogy semmi köze a SC sikerének ahhoz, hogy anno születette egy játék, aminek az engine-jét azóta is fejlesztik? Hogy most már olyan valóságos (persze az eredeti 2d-t megtartva) amennyire csak lehet azzal az engine-el? Tudtommal most irják ujra az engine-t 3d-re...
  • wow: a warcraft 1 még a c&c időkből indult, a wc3-ban már valódi 3d, bár még nem körbejárható és nagyon low poly-k a karakterek. Ennek a hátán megy el a wow, mert mmo már nagyon rég van és keleten nagyon menő is már régóta.
  • half-life. Az engine-je a quake1-en módosul (hihetetlen, megint csak az engine-eket érdemes követni...) ahogy egyre jobbak és jobbak lesznek a szimulációk, egyre életszerűbbek...
  • myst: nekem nem jött be, de egyértelműen új engine-je volt, ami jobb rálátást biztosított a játékra.
  • diablo 1-2: a diablo 1 nagy dobása a térképgenerálás volt és az egyedi hangulat. Mindenesetre megemlíteném, hogy a saját engine nagyott dobott a játékon.

No comments:

Post a Comment